tisdag 10 januari 2012

Om Don

Tänkte jag skriver ihop ett inlägg och berättar lite mera om Don.
Jag köpte han när han var 5 år och var då import från Tyskland. Vi hade varit och provridit en gång och det gick sådär. Min syster hade ridit han oxå då och hon provade även att hoppa på han vilket jag inte gjorde. vi pratade om hur vi skulle göra men inget blev bestämt. Sedan veckan efter åkte jag på konfirmations läger och tänkte inte så mycket mera på det. En dag när jag pratade med mamma så sa hon " gissa vad vi har hemma i hagen" och jag sa bara att jag inte visste då det inte kopplade i mitt huvud alls. När hon sedan berättade att dom hade köpt han så skrek jag bara rätt ut jag vars å lycklig :)
 När han kom till oss så var han väldigt osäker när det gällde hantering spec män. Men då jag pysslade och red han varje dag så började han snabbt lita på mig och även efter ett tag på min syster. Då mamma hade och har fortfarande en anings respekt mot han så kan inte han lita på henne helt heller. Nu för tiden så litar han även på min pappa men främmande män är han skeptisk mot och det ser man spec om det är en manlig hovslagare, om man släpper in han i boxen då nästan sätter han sig ibland för han tror nog troligtvis att han ska bli slagen. När det gäller skoningen så fick han nästintill panik när han skulle skos bak så det blev att ta ut veterinären och ge han lugnande. Det var en hovslagare som berättade för oss att vissa hovslagare i Tyskland binder fast bakbenet på en "stubbe" och slår sedan på skorna, så det händer ofta att dom blir sömstuckna. Vi tror att det är något sådant som har hänt med Don tyvärr. Så av oss i familjen så är det bara ja som får ta ev och sätta på tappskor på han.
Även granris och björkris är jätteläskiga och om jag håller i en liten risruska så kommer inte han ens i närheten av mig. Och om jag då skulle hålla i han blir han jätte rädd. Första gången vi märkte att han var rädd så hade vi knutit upp en liten ruska med björkris vilket vi brukar göra ibland så får hästarna stå och äta. Men han ställde sig i andra änden av boxen och bara stirrade på riset och när man rörde på det så hoppade han rätt upp i luften och blev sedan förstelnad av rädsla. Tror han kan ha blivit illa slagen med hjälp utav ris tyvärr.
Ja det var väl lite om Don, skriver en fortsättning om han i ett annat inlägg senare då jag upptäckte att detta blev ganska långt. Hoppas ni orkade läsa det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar