lördag 14 januari 2012

Gema

Jaha idag när jag var ute i stallet och skulle rida Don så fick jag inte tag på han även fast jag lockade med havre. Däremot så kom Gema fram till mig. Gema är min systers Holsteiner sto på 10 år. Hon har Kronsik bronkit och har varit väldigt dålig i andningen nu på sistone. Annars brukar jag rida henne då jag gjorde det när min syster var gravid och hon inte riktigt har fått tillbaka ridsuget sen dess.
Men som sagt så har hon kronisk bronkit och vad är nu det?
Bronkit är en form av astma som blir värre av pollen, stark ammoniak lukt, dålig ventilation och rått väder. Då det har varit plusgarder och minusgrader ungefär varannan dag så har hon varit väldigt dålig. Men nu har hon blivit bättre så passade på att skritta ut en sväng på henne.
Efter jag hade ridit henne så fick jag till slut in Don. Men då var klockan så mycket så jag han inte rida.utan det blev bara att borsta han. Men huvudsaken var att jag fick tag i han och in han i stallet, vilket gjorde att man kan säga att jag vann :P

                                           Såhär brukar det se ut när jag rider Gema



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar