söndag 15 januari 2012

Uteritt

Idag red jag ut på Don själv för första gången sedan vi bytte stall. Då han kan vara ganska osäker så vill jag rida ut ihop med andra hästar de första gångerna så han får se det "läskiga" ihop med andra. Blev bara en liten tur på 30 min där vi travade ca 20 min av dom. Han är lite stel i häger fram bog så blir att böja igenom han och rida mycket sidvärs för att mjuka upp han.
Så idag fick han stretcha efter uteritten vilket han älskar. Jag börjar då att hålla upp benet så det blir en 90 graders vinkel på benen och håller så ett tag. Sedan sträcker jag ut det framåt och nedåt. Och detta tycker han är jätte skönt då sträcker han även ut halsen och snusar mig i håret då jag sitter halft på huk när jag gör detta.
Min syster är utbildad hästmassör så hon visar mig hur jag ska stretcha och trycka på don så jag gör rätt och han inte får ont.
Brukar ni stretcha/ massera era hästar? :)

2 kommentarer:

  1. Det händer i bland att jag stretchar dock inte alls ofta, jag masserade min ponny varje dag efter jag fått hem honom då han hade "knölar" på ryggen eftersom sadeln inte legat bra så vi masserade bort dom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. okej, ja det är ju inte alltid man har tid att stå och massera en häst länge varje gång efter ett ridpass. kommer göra det nu i början så Don inte blir stel men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog tyvärr inte klara av att göra det varje gång :P

      Radera