lördag 16 juni 2012

Anton, valack f. 2005

Måndag 11 Juni:
Idag åkte jag, mamma och en kompis till Hudiksvall och träffade Anton igen. Vi besiktigade honom tillsammans med hans dåvarande ägare och han gick igenom helt U:A. Köpet gick igenom och vi lastade honom och åkte iväg mot Västerås igen. Han skötte sig bra när vi kom fram till stallet, dock lite stressad i boxen.

Tisdag 12 Juni:
Anton började beteé sig allt värre och värre. Gjorde utfall och attackerade mot oss som stod utanför hans box (han gillar inte när man står bakom galler och försöker få kontakt med honom enligt förre ägaren). Det blev så pass otäckt så han reste sig, och som sagt, fortfarande gjorde utfall. Så fort man gick in i boxen och satte fast honom var han snäll, men ibland gick det över styr. Kom då på att vi har en box i stallet längst ner, avskilt från allt annat, som jag testade ställa in honom i. Han lugnade ner sig direkt och slutade med sina otäckheter.

Onsdag 13 Juni: 
Nu fungerade allt bra i nya boxen och han var coollugn. Allt fungerade så vi passade även på att testa ut den nya sadeln som jag köpt. Vi har varit ute minst 2 gånger om dagen under de första dagarna nu för att se till så allt funkar. Vi har fått börjat om från 0. Börjat med att lyfta hovarna på honom, borsta huvudet osv.
Eftersom allt verkade lugnt så kände vi att det var dags att hoppa upp på honom och rida, då han behövde få ur sig energi.

Det gick jättebra! Red i paddocken i ca 20 min och det enda han gjorde var att lägga på en bockning i galoppen för att det var så roligt, annars fungerade det superbra.

Torsdag 14 Juni:
Fortfarande coollugn i hanteringen. Inget hingstande eller vävande eller gnäggande så passade på att hoppa upp på honom igen. Mamma tog en promenad och jag red bredvid henne ut i skogen en runda och avslutade i paddocken i ca 10 minuter. Här var det dock ÄNNU mera bockande då han knappt kom framåt i galoppen utan bara uppåt. Det gick bra efter ett tag men gäller att vara STENTUFF på denna häst och inte släppa efter en TUM.

Fredag 15 Juni:
Hade ingen med mig ut till stallet så longerade honom i paddocken i ca 30 minuter. Slog på en bockning i galoppen en gång bara men annars skötte han sig suveränt! Åh vilken gullig häst jag har köpt. Världens personlighet bara han hittar en som är en stark ledare att följa.

Lördag 16 Juni:
Jag har stalljour i stallet så åkte ut på morgonen och fodrade och släppte ut. Tog sedan in Anton efter ca 30 min och longerade idag igen. Skötte sig helt felfritt idag. Inget bock utan galopperade bara på lugnt i ett bra tempo. Longerade i ca 20minuter sen släppte jag ut honom i hagen igen. SUPERSÖTA hästen är så duktig nu.. Hoppas de håller i sig =) Imorgon är det tänkt att jag ska upp i sadeln igen så vi får hoppas det fungerar bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar