torsdag 29 december 2011

Konditionsridning

När jag är ute och tränar upp Ninios kontition inför ex. tävlingssäsongen eller bara allmänt för att hålla igång honom så brukar jag vara ute och rida i ca 2 timmar. Vi har väldigt fina rundor där jag har honom uppstallad och det är då en speciell runda som jag brukar rida när det är dags att konditionsträna (sker ca 1-2 ggr/veckan under träningsperioder.)

  • Jag börjar alltid med en ordentlig framskrittning på lösa tyglar och i rask takt.
  • Efter ca 20-30 minuter så börjar jag komma igång och trava, även där på hyfsat lösa tyglar där jag känner att jag har koll på honom men att han får springa lite "löst" och "fritt" med huvudet. (Ej gå på tygel i detta läge)
  • När han känns varm och fått upp flåset lite så brukar jag galoppera korta sträckor och varva med trav, här börjar jag ta in honom lite så han får börja jobba i låg form.
  • I Detta läge så har jag kommit till en countrings-sträcka som är ca 7-8km lång grusväg ute i skogen. Där ställer jag mig upp i fältsits och galopperar ner honom på tygel och låter honom gå i ett bra och fläktigt tempo.
  • Sista sträckan på rundan manar jag på honom ytterligare så han verkligen får sträcka ut och ta långa galoppsprång och springa av sig lite.
  • Jag tempoväxlar mycket under den sista biten och låter honom jobba ihop sig under sig.
  • Den sista biten på ridturen varierar jag mellan trav och galopp i väldigt kort och hög form, samtidigt som jag tränar skänkelvikningar/öppna/sluta osv. (Enkla diciplinövningar..)
  • Sedan när det är ca 30 minuter kvar innan vi är hemma låter jag honom skritta på långa tyglar så han får gå runt och flåsa av och lugna ner sig. OBS! Det är inte mycket skritt under denna ridtur förutom i början och slut så jag rekommenderar inte detta sätt för en häst som inte har bra grundkondition, utan lägg in mera skritt isåfall och tänk på hästens bästa.! :)

Resultatet är en muskulös, svettig och GLAD häst samt en glad men urtrött ryttare! =)

Efter ett av våra konditionspass :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar